Każdy doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, że pandemia wirusa Covid-19 wywarła i niestety w dalszym ciągu wywiera ogromny wpływ na życie praktycznie wszystkich ludzi na całym świecie. Praktycznie wszelkie aspekty życia ludzkiego zostały dotknięte przez koronawirus, który zaatakował znienacka i
w zaskakująco krótkim czasie opanował wszystkie kraje na Ziemi. Pandemia nie oszczędziła również działalności gospodarczej wszelkiego rodzaju oraz działalności związanej z zapewnianiem obywatelom gwarantowanych przez Państwa usług i świadczeń. Przykładowo należy wspomnieć o edukacji, która w parę miesięcy przystosowała się do nauczania w formie zdalnej, czy też osób prowadzących działalność wytwórczą, które były niejednokrotnie zmuszone do przekwalifikowania się w celu osiągnięcia jakichkolwiek środków do życia. Można jednak wymienić przynajmniej jedną branżę, która dzięki pandemii koronawirusa (jakkolwiek tragicznie to nie brzmi), zanotowała ogromny wzrost. Jest nią cały sektor zajmujący się sprzedażą najróżniejszych dóbr – począwszy od ubrań, a skończywszy na zabawkach dla dzieci. W niniejszym artykule przedstawimy, jak sprzedaż online poradziła sobie w trakcie pandemii.
Rozwój sprzedaży przez internet w dobie koronariusa
Generalnie sklepy internetowe zazwyczaj niejako są tworzone przez podmioty, które posiadają również sieć sklepów stacjonarnych. Oferowany więc w sieci towar jest tożsamy z tym, który można znaleźć na półkach w galeriach handlowych lub pojedynczych, nierzadko ekskluzywnych butikach. Idea zakupów w sieci nie jest wiekowa – podmioty działające przez internet niejako rozwijały swoją działalność wraz z upowszechnieniem sieci web w naszym kraju, a jak wiadomo, generalnie proces ten trwa może maksymalnie z 25 lat. Gwałtowny wzrost ilości sklepów internetowych niewątpliwie spowodowany został pandemią wirusa Covid-19. Występuje w tym zakresie zależność, że im więcej ograniczeń i zakazów wprowadzano, tym szybciej otwierane były nowe serwisy. Jak przecież wiadomo, szczególnie przed Świętami Bożego Narodzenia w zeszłym roku, generalnie wszystkie galerie i centra handlowe były zamknięte, zaś jedynym, w co można było się zaopatrzyć było jedzenie i artykuły budowlane. W związku z tym ludzie chcący przykładowo zakupić prezenty świąteczne dla swoich bliskich i znajomych, niejako byli zmuszeniu do ich zamówienia za pośrednictwem internetu. Również powszechnie wiadomym jest, że okres przedświąteczny był wyjątkowo gorący dla kurierów – ktoś przecież musiał doręczyć nabywcom zakupione przez nie produkty. Sklepy internetowe zawdzięczają możliwość rozwoju również producentom oferowanych przez siebie towarów. Gdyby podmioty te zaprzestały wytwarzania danych rzeczy, sklepy nie miałyby co sprzedawać. W związku z tym, że niejako sprzedaż przez internet nie rozwija się samodzielnie, ale napędza również inne branże. Jest to zjawisko pożądane i zasługujące na pełną aprobatę.
Oferowane produkty
Za pośrednictwem internetu w obecnych czasach można kupić praktycznie wszystko – od odzieży, przez urządzenia elektroniczne, a skończywszy na meblach, artykułach budowlanych i książkach. Każdy znajdzie coś dla siebie. Co ciekawe, jeszcze do niedawna praktycznie jedyna branża co do zasady nie działała poprzez internet – branża spożywcza. Obecnie jednak również i ten sektor handlu coraz chętniej oferuje się w sieci. Wiele znanych marketów umożliwia zrobienie zakupów online, a następnie dostarcza zamówione produkty wprost do naszych domów! Obecnie więc można powiedzieć, że przez internet można kupić absolutnie wszystko i nie będzie to żadne nadużycie!
Rodzaje sklepów internetowych
W następnej kolejności warto po krótce wspomnieć, jakie są rodzaje sklepów internetowych. Generalnie – naszym zdaniem – można śmiało wyróżnić przynajmniej trzy. Pierwszy rodzaj to sklepy internetowe prowadzone przez sieciówki, czyli sklepy posiadające własne punkty stacjonarne. W ich ofercie znajduje się ten sam towar, jednak ich przewagą jest fakt, że można zamówić produkt, który nie koniecznie jest w danym miejscu. Niektóre z tego rodzaju podmiotów umożliwiają wzięcie sprzętu lub rzeczy na raty, bez konieczności wychodzenia z domu. Na marginesie warto dodać, że często są promocje polegające na braku oprocentowania pożyczki przy wzięciu produktu na określoną ilość rat. Drugim rodzajem sklepów internetowych są serwisy oferujące produkty wielu producentów, nieposiadające sklepów stacjonarnych. Zaliczyć można do nich przykładowo Zalando, czy też Answear. Generalnie oferują odzież i artykuły modowe, jednak Allegro umożliwia zakupienie praktycznie wszystkiego. Trzecim rodzajem sklepów są małe butiki, rzadko kiedy znajdujące się w galeriach handlowych. Ich właściciele również musieli zareagować na pogarszającą się sytuację pandemiczną i związane z nią zakazy i ograniczenia. W związku z tym, wykorzystując social media takie jak Facebook lub Instagram, właśnie tam oferowali swoje produkty! Popularną formą sprzedaży okazał się być tak zwany live shopping – sprzedawca prowadził transmisję na żywo prezentując swoje rzeczy. Uznać to trzeba za niezwykle pomysłowy sposób na zachęcenie kupujących do zakupu swoich produktów.
Jak sklepy internetowe zdobywają nowych klientów?
Najlepszym sposobem na przyciągnięcie nowego klienta jest oczywiście zastosowanie rozwiązań marketingowych, czyli najprościej mówiąc reklamowanie swoich produktów. W tej dziedzinie sieciowe sklepy internetowe wręcz biją na głowę pozostałych. Są na tyle bogate, aby móc reklamować się w środkach masowego przekazu takich jak telewizja lub radio. Ponadto tak naprawdę każdy z nas może wymienić przykładowo trzy sklepy oferujące elektronikę, bo należą do najpopularniejszych tego typu podmiotów. W dobie pandemii rozwinął się jeszcze jeden rodzaj marketingu, a konkretnie angażowanie osób przygotowujących teksty służące pozycjonowaniu swej pozycji w wyszukiwarkach (głownie w Google, ponieważ jest najpopularniejsza na świecie). Tacy ludzie przygotowują teksty SEO, które zawierają odpowiednie słowa kluczowe. Powoduje to, że przykładowo tekst zawierający słowo: piłka, zostanie wyświetlony przy wyszukiwaniu tego wyrazu w internecie. Oczywiście jest to skrótowe wyjaśnienie. Osoby zajmujące się tworzeniem tego typu artykułów mogą liczyć na całkiem dobre zarobki! Warto dla przykładu wpisać w wyszukiwarkę: „copywriter cennik” a naszym oczom ukażą się całkiem niezłe sumy. Marketing internetowy obejmuje również ogłaszanie ofert produktów w social media, więc popularne reklamy na Facebooku i każdym innym portalu tego typu. Coraz bardziej widać wzrost skuteczności tego typu działań – wiadomym jest, że ludzie częściej korzystają z social media niż z radia lub telewizora. Jest to więc bardzo skuteczny sposób na pozyskanie nowych klientów. Dlatego jeżeli ktokolwiek nie wie, jak zwiększyć sprzedaż online, warto wypróbować marketing internetowy.
Jaka jest przyszłość sklepów internetowych? W naszej subiektywnej ocenie, branża ta będzie się coraz bardziej rozwijała i to niezależnie od tego, ile jeszcze potrwa pandemia. Realia są takie, że generalnie wszystkie sektory działalności gospodarczej powoli przechodzą do sfery online, w związku z czym nierzadko po prostu nie opłaca się utrzymywać drogiego biura w centrum miasta. Nie inaczej jest ze sklepami – kwoty wydawane na czynsz można przykładowo poświęcić na marketing internetowy. Mamy nadzieję, że niniejszy artykuł okaże się pomocny dla tych, którzy szukają sposobu na zwiększenie sprzedaży oferowanych przez siebie produktów.